Thursday, August 25, 2011

TRANSI

Saya nak berkongsi sikit pasal tazkirah yang disampaikan semalam berkenaan elemen atau anasir yang mempengaruhi manusia. Pada umumnya, elemen tersebut ada 6 atau secara mudah dikenali sebagai TRANSI.
1) T = Tanah. Sifat yang dipengaruhi oleh kejadian asal manusia iaitu tanah. Tanah mempunyai sifat kurang baik kerana banyak perkara-perkara negatif berlaku di atasnya seperti tempat kumbahan, maksiat atau perkara yang kotor. Jadi ia adalah sifat negatif kepada manusia.
2) R = Ruh. Ruh merupakan penyumbang sifat positif yang mana ia lebih mengajak manusia untuk berbuat baik. Tanpa ruh, jasad manusia tidak berguna & bernyawa.
3) A = Akal. Ia juga mempunyai sifat positif pada dasarnya. Akal yang waras dapat memberitahu manusia halal/haram atau baik/buruk. Bagaimanapun, ia boleh bertukar kepada negatif jika Hati yang menjadi Raja & menguasai akal. Ini yang berlaku apabila manusia tidak meletakkan akal pada tempatnya & akan menjatuhkan diri lebih bawah dari sifat haiwan.
4) N = Nafsu. Ia mempunyai sifat negatif. Nafsu merupakan salah satu saluran utama syaitan untuk merosakkan manusia.
5) S = Syaitan. Yang ni confirm negatif. Ada yang mengatakan pada bulan puasa syaitan dibelenggu hanyalah syaitan yang telah bersumpah dihadapan Allah untuk merosakkan manusia selepas Allah melaknatnya kerana tidak mahu tunduk kepada Nabi Adam. Syaitan lain pula telah dilemahkan kuasa, WALLAHUALAM.
6)I = Iman. Inilah sifat positif terakhir yang dianugerahkan oleh Allah kepada manusia bagi menyelamatkan diri dari seksa api neraka. Tanpa iman, manusia tidak berharga kerana iman menjadikan manusia orang yang bertakwa (Al_Hujurat - ayat 13).

Jika kita lihat keenam-enam elemen di atas yang mempengaruhi sifat manusia di bahagikan sama 3 -3 iaitu: tiga elemen positif (Akal, Ruh & Iman) manakala elemen negatif juga ada tiga (Nafsu, Syaitan & Tanah). Paksi bagi elemen positif ialah Iman dan elemen negatif ialah Syaitan.

Secara rasional, ada beberapa perkara yang menyebabkan orang islam mudah & ringan untuk melakukan ibadah di bulan puasa:
a) Di bulan Ramadhan pintu neraka ditutup & aura neraka tidak terkena manusia dimukabumi. Pintu Syurga pula akan dibuka & auranya terpancar ke atas semua yang ada dimukabumi. Oleh itu, tidak hairanlah manusia akan menjadi lebih mudah beribadah, tenang & menjadi lebih baik berbanding bulan-bulan lain.
b) Rahmat Allah yang melimpah ruah di bulan Ramadhan berbanding bulan biasa.
c) Paksi utama elemen negatif iaitu Syaitan telah dibelenggu. Ia juga mengakibatkan elemen negatif lain juga semakin lemah. Tambahan pula, di bulan puasa yang mengkehendaki kita berlapar. Berlapar ini adalah ubat terbaik bagi mendidik nafsu.

Bagaimanapun, tidak hairanlah ramai orang islam mudah melakukan ibadah dibulan puasa ini kerana 3 elemen positif lawan 2 negatif. Tetapi masih ramai juga yang membiarkan elemen negatif ini menang walaupun ketiadaan paksi utama Syaitan. Ada keadaan di mana berlaku 'win-win situation'. Contohnya bila kita solat berseorangan dirumah, elemen positif menang kerana melakukan ibadah & mengikut perintah Allah. Tetapi pada masa yang sama juga, elemen negatif juga menang kerana kita tidak bersolat secara jemaah disurau/masjid yang mana ia juga merupakan perintah Allah.

No comments:

Post a Comment